Kvar i Houston

det stämmer det.

Här ligger vi kvar och det händer inte mycket mer än att vi fått kalrt lite grejer i maskin så allt är inte elände.
Dock så fungerar vårt internet precis som vanligt, det vill säga inte och detta gör ju ningen förvånad, men var lite förvånad igår då det funkade en hel dag tummen upp för norrmännen, varför det inte fungerar längre är det ingen som vet för vi ligger på samma ställe som igår.

Nog gnällt,
Nu verkar det som om vi skall förhala inatt till en brygga som ligger 500 meter härifrån, så vi kan se den båten som ligger där vilken vi skall in efter. Det råkar vara så att det är en båt från detta rederi som ligger där och lastar kaustik, vart hon ska det vet jag inte.

Skall försöka lägga upp lite bilder om vi får igång vårt internet, men det får bli en senare fråga.

hej hej

Houston Layberth

Ja då var vi till kaj igen i USA:s 4:e största stad vilken även är den fetaste har jag hört från min vän Landgångs Lars. Han har förövrigt mönstrat på sitt stolta fartyg i dagarna så huka er besättning, denna gång har även German mönstrat på för att styra upp catering avdelningen samt göra god mat till LL och hans trupper.

Här skall vi nu ligga i några dagar och lasta E85 från pråmar som skall fraktas till Macieo och Santos i Brasilien , Santos får mej att tänka på den store ikonen Eddie Meduza som han nämnde i en av sina välskrivna berättelser.
Nog om Eddie, det blir ytterligare en kaj här i Houston så vi blir nog kvar här några dagar så kanske man hinner iland och fått shoppat lite skor till arrvingarna samt lille Gazton vars fötter växer snabbare än ogräs, det är bra det så han kan ge sin far en fot i ..... för det kan han behöva.

Om det blir tid över kanske jag smiter över till Battle Ship Texas på ett studiebesök, man har ju åkt förbi den några gånger men aldrig varit där, men denna gång kommer vi att ligga ganska nära så då kanske chansen finns.

Eivors Spalt kommer at återupptas så fort vi börjar röra oss söderut, resan till Macieo vilket är den första hamnen beräknas ta 14 dagar detta inkluderar ett stopp vid tankstationen på St Eustatius oxå, mer om detta när resan går av stapeln.

Hej hej snart åter, skall försöka hitta på mer dumheter att skriva om så det blir lite mer och oftare inlägg.

För den som är lite nyfiken på Maceio så rekomenderar jag att gå in på: www.maceio.info

Ankrade utanför Houston Igen

Såg att senaste inlägget var för en vecka sedan eller rättare sagt 6 dagar och 22 timmar sedan, men med lite avrundning blir det en vecka eller!
Det är väl ungefär så länge som vi varit utan internet vilket gett oss lite nyhetstorka, men tro för den sakens skull inte att vi varit sysslolösa för fartyget har hållit oss sysselsatta med lite roliga och mindre roliga grejer. Har även varit runt på fartyget och tagit finn fem fel fotografier eller rättare sagt roliga bilder.

I alla fall sen sist jag skrev så har vi varit i Madero (ligger utanför Tampico) och Coatzacoalcos och lossat last samt klämt in en inspektion i Coatza.

När vi parkerat vid bojen i Tuxpan så återupptogs fisket av 3:e maskinisten och ena motormannen, denna gång fångades ett styck blåsfisk och 3 små Barracudor, dessa barkisar är tänkt att använda som bete här i Houston för enligt 3:an så skall det finnas hajar här, så kanske om jag orkar skall jag gå ner och fiska lite ikväll. Gjorde så men inget napp.

Enligt senaste ryktet skall vi gå till kaj på lördag och då hela vägen upp till City Dock, det är så långt upp man kan komma i diket för den som är intresserad.

Så här såg Blåsfisken ut, just denna variant är tydligen inte giftig utan en dilikatess.

3 små gulliga Barracudor, notera de fina gaddarna

Se om ni ser vad som är fel??

Stavingen här är lite udda men jag tror budskapet går fram.

Når detta fotot är taget gjorde fartyget ca 14 knop, kan nån gissa vad som är fel?

At The Bouy

Hejsan

Tankeverksamheten har inte legat nere snarare har den ökat sista dygnet, men förhoppningsvis så skall hjärnan få vila lite under natten och morgondagen.

Fisket: Ja vad skall man säga mycke fisk blev det men inte speciellt stora, den största tog givetvis fartygets maskinchef upp, denna fisk vet jag dock inte vad det är för sort. Den såg ut som en makrill men saknade ränder och hade prickar istället så kanske det var en Gaisare som gett upp?? Denna fiska var dock väldigt god då vi lade den i folie ihop med lök, tomater och smör och slängde in den i ugnen, här säger jag vi men det var vår bås som gjorde detta.

Vi fick mera fiskar några som säg ut som Abborar men det kan det ju inte vara, Fillipinarna kallde dom för sarge fish. Sen fick vi en himmla massa små firrar som kan ha varit sardiner dessa nappade gärna på den medhavda fiskeutrustningen från Sverige, provslakade även desa men dem var fulla i ben även "Abborarna" var inte helt benfria om man utrycker det så.

Lägger upp lite bilder på gårdagens fiskar.

Här är en bild på den fisk som såg ut som en makrill, den umaärksamme ser att denna har inte tagit på kroken utan denna har jag "huggt" den blå fina pilken försvann lite senare troligen bets linan av av en fisk med vassa gaddar.

Tillredd och klar att inmundiga

Abboren eller vad det är för fisk??

Färdig att äta

Glad fiskare med stor napp haha

Läges Rapport

Hejsan

Har igentligen inte mycket att berätta mer än att min hjärna gått på högvarv de sista dagarna, det har varit lite filur på saker och ting.

Igår när vi lugnt och stilla stävade mot Salma Hayeks hemstad så hände det en sak, Mexarna ändrade sej ojojoj det har vi aldrig varit med om förr. Så vi ändrade kurs mot Tuxpan detta super roliga ställe(en boj i havet för den som inte vet) men som en FB kompis skrev det är ju bra för sparkassan = här kommer man inte iland, nog om det. När vi då dök upp här imorse så var det som om blixten slagit ner för ingen hade en aning om varför vi kom tuffandes här i 14 knop.
Nu ligger vi ankrade här sedan imorse och lär nog göra så även inatt misstänker jag, och då skall jag passa på att fiska för det finns det gått om här, har tjuvstartat med att slänga isjön mina krokar men fiskarna verkar inte gilla Svenska krokar för inte ett hugg på 1,5 timmar nu, nja jag är ju bara nere ibland och känner efter, men ikvälll då skall de stora firrarna upp om det blir så skall jag lägga upp foton av fångsten det lovar jag.
Har dock fått info att båsen på rederiets senaste nytillskott har dratt upp fisk och dom ligger alldelles granne med oss här så kanske det finns hopp även för oss, denna bås fick även fisk under en speciell TV-serie som gick på TV förra våren och har spelat in nya avsnitt på en båt i ett annat Rederi, Kapten på nytillskottet är ingen mindre än Landgångs Lars men han är hemma just nu och sitter i soffan och kollar Bayern München - Inter.

Det har även hänt saker hemma, en ny soffa har installerats där Clifford genast testat ut vilken plats han skulle ha.

Hej så länge
Feskarn

Fartyget där numer Landgångs Lars härskar

Så här ser soffan ut och den uppmärksamme ser även Clifford ligga och putsa sej.

Utlovade fiskbilder

Hej

Lika kul idag samma utsikt som igår men i en något gråare nyans, enligt vår kapten väntas åska inatt och mer dimma imorgon.

Slänger med några bilder från hotellet i Beaumont oxå

Hej hej

Så här såg rummet ut

Den viktigaste detaljen TV'n den uppmärksamme ser att vid tillfället så tittas det på sprintstaffet från Oslo

Första firren, för att förstå hur stor den är så kan jag berätta att Träskon är storlek 41 och mätte precis bredden som var 10 cm (på skon allså för fisken är säkert redan i nån mage)

Fisk nummer 2 är den uppe till höger och är då mindre än fisk nummer 1, sedan togs även fisk nummer 3 upp och den var mindre än fisk nummer 2 som då var den mellanstora fisken.

Inte mycket att berätta

Hej hopp

Ja vi ligger fast förankrade på samma ställe där vi låg vid senaste inlägget.
Det händer som sagt inte mycket och vi vet inte så mycket heller då vår 007 bara gör copy/paste i mejlen där han skriver om läget så just nu har vi fått exakt samma mejl i 4 dagar men man får vara glad för det lilla.
på tal om lilla så fiskade vi igår och då kan man ta detta på 2 sätt, att jag inget fick eller att ena motormannen fiskade upp 3 fiskar där den största kanske höll 10cm om man drog i den ordentligt.

Återkommer med mera info imorgon eller så

Oleg I will put some pictures on the page later, nothing to day.

Back In Buissnes

Får väl börja med att be om ursäkt för att jag skriver så lite eller ingenting medans jag är hemma, men det beror på att hjärnan fokuserar på helt andra ting när jag befinner mej på Styrsö. Men jag skall så kort som möjligt redovisa för min hemma vistelse denna gång.

Det började helt Ok för att det slutade snöa när jag kom hem och under de få gånger det snöade så befann jag mej på annan ort vilket medförde att Rut skötte snöröjningen även när jag var hemma, detta gillas skarpt av mej hehe.

Annars har ledigheten i stort bestått av att hålla svensk handel under armarna, TV-rummet har renoverats och då måste man inhandla ny TV och soffa, sen är det lättare att beställa och handla innan man kollat om det verkligen fungerar som jag tänkt men min optimism tror att jag kommer att få användning av dessa prylar någon gång i framtiden.

Sen blev det sportlov vilket medförde att jag åkte och hämtade Änglarna i K-krona, jag åkte ner lite tidigare för att se min son spela destriktsfinalen i bästa 4:an, det var enormt kul att se hans klass nästan utklassa allt motstånd i Blekinge, så nu bär det av till Stockholm och riksfinal 6-8 Maj vilket jag missar pga mitt arbete men jag önskar klass 4 på Sturköskolan lycka till.

Sportlovet avslutades med några dagar i Danmark där vi besökte Lalandia i Rödby, trevligt ställe med bad och många andra saker man kunde göra det fanns även godmat.

Lovet avslutades med att jag körde hem mina barn till deras mamma och sen hem som en raket för att packa min väska för avfärd till Houston TX och påmönstring i Beaumont.
Just nu ligger vi ankrade utanför Houston och väntar på besked om när,var hur vi skall gå till kaj, detta samtidigt som dimman stoppar trafiken lite då och då.

Resan hit gick bra och jag fick inhandla ett par nya solglajer eftersom jag glömde mina andra hemma, men jag tror att dessa är ganska coola av märket Gatorz förpackningen var i alla fall fin, sen lyckades jag även försnilla mina läsglas detta skedde nog redan på L-vetter, så tack gode gud för Ullared där jag fick shoppat nya läsglas på vår resa mot Danmark.

Hej hej ha de så bra så hoppas jag att jag snart är tillbaka i etern.