Äntligen Napp

Japp igår kväll hände det.

Det började bra med att jag tog upp en liten bläckfisk som jag satte på kroken för att fisak "Big Fish" och det fungerade men inte till 100% då den stora firren bara tog betet men ville inte sätta sej fast på kroken. Denna procedur upprepade jag 2 gånger med samma resultat. Men på det 3:e försöket att ta upp levande bete hände nått märkligt jag fick lite motstånd när det nappade, och till min stora glädje så var det en fisk som desutom skall vara god att äta enligt våra vänner i från syd(tror den åts upp redan igår kväll).
Efter detta så var vi 3 som fiskade i ösregnet alla vill ju ha en sånn fin firre som jag fick, men det togs "bara" upp några bläckfiskar som jag använde som bete, och jag fick några ordentliga hugg, ena gången trodde jag att jag fastnat i rodret eller nått men "rodret" sprattlade som f.n så det var nog inte det nej, 5 sek senare small det till i linan igen och det var en stark firre det vill jag lova det var som att sitta fast i botten men resultatet blev dock det samma som innan bete av men ingen fisk.

Japp vi ligger fortfarande kvar utanför Santos, skall enligt 007 in i eftermiddag eller imorgon så vi får se vad som händer, om inte annat så får väl vi fiska en kväll till med de krokar vi har kvar(det försvann några ner i fiskmagarna igår)

hej hej

Så här såg min fongst ut på Filipinerna heter den Batok, men jag har inte en aning om vad den heter i resten av världen, men den var ca 30 cm lång

En något nöjd fiskare

Fiske

Sedan senaste inlägget så har vi faktiskt varit inne och vänt på den innre ankarplatsen för att ta ombord suveyers som vill ta prover på vår last för analys allt för en smidigare hantering när vi väl går till kaj. Ryktet säger att det skall bli imorgon Torsdag men det återsår att se hur det är med detta, men ibland stämmer även ryktena.

I 2 dagar har vi fiskat nu och den första dagen drogs det upp nästan 10 kg bläckfisk(uppskattat av en motorman) jag själv lyckades dra upp 6 st ganska små men säker goda, som jag skrivit innan så skulle jag försöka fånga några "swordsfsh" men det har gått dåligt, men där nere i djupet så finns det fiskar med vassa tänder för det verkar gilla mitt bete.
Så igår kväll efter vi kommit tillbaka hit ut så drog fisket igång igen, denna gång tog jag med kamera för att föreviga storfångsten, men det verkade som om alla fiskar var mätta och belåtna. Vi såg hur mycket fisk som helst i ljuset från våra strålkastare men ingen ville nappa inte ens bläckfiskarna, nja inte riktigt sanning under den tid jag var där så drogs det upp 3 stycken små rackare.

hej hej

Här är Daboy och en av de få bläckfiskar från igår, han ser åtminstånne lycklig ut trots den magra fångsten.

En Tankeställare

Har engagerat mej lite i Blåvitt’s missöden så här långt i årets Allsvenska, i verenda tidning så sår det att JO måste avgå eller att han skall få sparken, jag skall erkänna att även jag oxå ropar om att göra sej av med tränaren för att få in ny energi och andra ögon.
Men när man tänker efter så gick det knackigt redan förra året med svag produktion framåt och vad har man gjort åt detta?? Man har inhandlat en spelare ”Drugge” precis som om han skulle vara någon frälsare och det har han verkligen visat att han är eller!!
Om man ser det på detta viset så har ju inte JO’s jobb blivit enklare och hans möjligheter för att göra förändringar är inte större i år äne förra året, detta betyder enligt mej att allt handlar om Herr Milds envishet och han har gjort denna anrika förening till sin diktatur, så om jag får tycke så borde det göras revolt inom föreningen och kanske avsätta diktatorn och på så sätt göra livet enklare för tränaren.

Man kan jämföra detta med den gångna säsongerna för indiaerna från Frölunda, där har det bytts tränare in i absurdum och även här satt det en GM och bestämde om vilka spelare som skulle in/ut ur laget, resultaten har ju talat för sej själv de senaste åren men nu har de tänkt om och tränaren får bestämma vilka spelartyper han vill ha in i laget så faktiskt tror jag att indianerna kommer att gå mycket bättre iå än förra året.

Gais fick 1-1 idag borta mot Mjällby = 10 poäng för BV, om man vill vara bäst i stan får man nog börja hitta på något snart för ett lite större handikap så kan man glömma detta. Det är bara att grattulera Gais till denna succé som till viss del stavas Mats Persson som har svept marknade på spelare som antingen varit gratis eller väldigt billiga.

Tack för ordet

Glad Påsk

Ja mina vänner då var påsken här och vila står på schemat.

Vädret idag är strålande och underlaget har blivit bättre = lite mindre vägbulor, Har påskpyntat lite på kontoret genom att tejpa upp lite kycklingar och så, det är samma typ som på min smått otroligt vakra mobil(se senaste inlägg). För den som är intresserad av att göra sådana kycklinga så är det bara att gå in på följande adress;
http://www.spelochpyssel.com/pyssel_kort_pa/p_kyckling_kort.htm  Sen är det bara att färglägga hur man vill, jag valde traditionellt gult och orange tycker nog att det är mest påskigt så.

Annars är vi påväg till Santos för att lossa ut det sista av lasten, ankomst just nu beräknad till 03:00 måndag morgon. Väl där skall vi ankra i några dagar och då tänkte jag passa på att fiska, där får man upp en ful fisk med vassa tänder som våra vänner från södern kallar för "sword fish" får dock ej förväxlas med Svärdfisk, att de kallar den så är för att den ser ut som ett svärd (lång och blank).
Talade med min son i telefon tidigare idag och berättade han att han fått en Gädda för första gången, vikten uppskattades till ca 1kg, han var lätt lycklig kan jag meddela och även jag blev väl lite glad.
Har även fått veta att den fisk jag fångade i Tuxpan som jag kallade för prickig makrill var en King Fish så nu vet jag hur de ser ut oxå.

Det har oxå kommit till min kännedom att det har varit en trädgårdsmästare hemma och rotat i trädgården.

Och givetvis Eivors Spalt: 11:00 lokal tid (GMT - 3 timmar)

Lat:      19 deg 58,6' S
Long:   38 deg 25,5' W
Kurs:    220 deg
Fart:    14,5 knop SOG/STW

Jag lägger upp den snygga mobilen en gång till

Ha nu en riktigt trevlig Påsk Allihopa

Visst är den fantastisk

Så här ser uppfarten till huset ut nu, innan så var det mossa och gräsbeväxtning som gällde.

Trädgårdmästaren själv, Hon är även väl omnämnd i denna blogg då hon har en egnen spalt.

Update

Ja då ligger vi i Maceio och skall snart lämna denna hamn för avfärd mot Santos.

Sen senast har vi lämnat Suape och skönt var det för detta ställe verkade inte vårt fartg gilla något vidare för hon trilskades värre än en 3-åring. Eller kanske det var så att hon hemsk gärna ville vara kva vad vet jag, jag kommer dock ihåg att hon var lite tjurig sist vi var där oxå i Juni 2009 men det gick ju över jaja vi får se.

Maceio verkar vara en vacker stad, synd bara att det blev så kort här för man hade ju gärna velat gå iland och kolla och inte bara från bryggvingen, vi ligger praktiskt taget på ena stranden här så det hade inte verit långt att knata iland om man säger så.

En blid tagen snett akterut på BB's sida

Bild tagen förut

Och en bild akterut

Det är nationell högtidsdag idag så det skulle hängas upp lite extra flaggor, mäkligt att de fått med den Danska flaggan.

Inlägg 100 En Milstolpe i Bloggande

Ja då var det dags för inlägg nummer 100, inte illa med tanke på att jag började i mars förra året,

Denna gång tänkte jag skriva lite om Påsk eftersom det är nästa högtid som står för dörren.

Som sagt Påsken närmar sej med storm steg och detta såg jag tidigt imorse och, panik utbröt inget påskpynt!!
Men till min stora förvåning fungerad internet även denna dag(måste vara nytt rekord) så jag sökte och sökte och tillslut hittade jag en kyckling man kunde skriva ut och färglägga, av detta gjorde jag en snygg mobil som numer
förgyller min hytt.

När jag skriver detta så ligger vi i Suape som ligger 1 -1,5 timmars bilresa söderom Recife, här skall vi pumpa iland en skvätt av det vi har i tankarna för att sedan beges 8 timmar söderut till Maceio, mer om detta i nästa inlägg.

Vädret här är varmt och fuktigt men dåligt med sol men destå mera moln, vissa med regn andra utan. Det går ganska grov sjö här oxå vilket märktes imorse, så det är nästan soffläges varning när vi lämnar här, men den infon kommer senare

Lite kuriosa, här i Suape mönstrade jag jag på detta fartyg för första gången i juni 2009 den resan tog mej hit via
Frankfurth och Sao Paolo, denna gång var det från Houston via St Eustatius.

Håll tillgodo för den här gången
Hej hej

En kyckling på språng

Min egenhändigt tillverkade kyckling mobil, tycker faktiskt den är lite snygg.

Breaking News From Latvia

Ja så är det!

Angående Tsunamin och jordbävningen i Japan så finns det en annan teori från det forna östblocket.
Det är så att Amerikanarna betalar Japanerna för att de skall tillverka ett vapen för att förstöra Kina, denna annläggning var så hemlig att den låg flera tusen meters djup i havet. Enligt denna källa skall något gått galet och en explosion inträffat och det var denna som orsakade tesunamin som ställde till all oreda.
Att det sedan varit efterskalv så sent som i förra veckan måste nog då bero på att det fanns mer smällare där nere som löser ut lite hur som helst, jaja vad skall man säga men jag fick mej ett gott skratt när informationen nådde mej.

Ok vi ta väl spalten oxå: 18:00 lokal tid (GMT -3 timmar)

Lat:      4 Deg 44' N
Long:   46 Deg 23' W
Kurs:   126 Deg
Fart:    13,8 Knop SOG, 14,4 Knop STW

Hej hej

P:S nån tyckte maskinchefen var skäggig, ta då i beaktande vad upptagen han måste vara som inte hinner raka sej.

Öppet Hav

Ja då har vi lämnat alla öar bakom oss och stävar mot Suape som är en håla in the middle of nowere ungefär en timmes bilresa från Recife.
Det har slutat regna men vinden är fortafarande stark så däcksbesöken är inte så många, även sjön vill inte riktigt som jag utan den har blivit lite grövre så det studsar och gungar lite dock inte så man har behövt flytta ut på soffan ännu.

Vår kära arbetsplats har nog PMS för hon har trilskats och tjurats i några dagar nu, får väl hoppas att det snart går över för det vet ju alla hur damer är just under den perioden så man vågar knappt yttra nått utan man lider i det tysta.

Eivors Spalt: Lokal tid 11:00 (GMT -3 timmar)

Lat:       8 Deg 54,6' N
Long:    5 Deg 59,8' W
Kurs:    126 Deg
Fart:     13,4 Knop SOG (Speed Over Ground)

Så ett litet foto för att göra alla glada.

Fartygets maskinchef, se hur utarbetad han ser ut samt den vilda blicken.

St Eustatius

Japp då var vi framme.

Ligger nu och väntar på bunkerpråmen och avlösarna till elektrikern och 1:e maskinisten.
Undertiden har det börjats skuvas med en spolluftskylare som måste bytas då den fungerar dåligt.

Annars skiner solen från en klarblå himmel med en temperatur av 27 grader 09:00 och det är samma temp i vattnet så om man vågar simma bland Barracudor så är det bara att hoppa i plurret.

Imorse dök Saba upp på BB's sida

Nu skönjer man St Eustatius

Parkerade på ankarplatse, i bakrunden ser man St Kitts

Nu vet jag vart vi är påväg!

Jo det blev att Tanka på St Eustatius.
Det känns bra så vi har bränsle hela vägen haha, vi skall även passa på att byta lite folk så dessa individer är väl lyckliga nu skulle jag misstänka, ja även jag då jag skall få lite ny musik att lyssna på t.ex Nya Whitesnake och lite Avantasia.

Annars tycker det mesta är som vanligt med vind från fören, tror minsann att det alltid är så när det vankas BBQ och aktivitet, dagens aktivitet består av en kombination av frågor och fysisk aktivitet enda problemet är väl att det är svårt att hitta på frågor.
Då jag genomlider en svältnings kur bestånde av kycklingsoppa, frukt och grönt gör att jag får hålla mej till min soppa men jag planerar att fuska lite och ta en lite köttabit så jag får lite fast föda oxå, misstänker att toa besöken blir lite färre då men det vet man ju inte förrän efteråt.

Har fortfarande inte hittat nått kul att fotografera men det är som sagt inget höjdarväder så lusten att gå ut är väl inte på topp, igår tänkte jag ge mej ut på en powerwalk men efter ca 1km så började det skvätta vatten över bogen och då lades det projektet ner men det kommer mer tillfällen att jobba på Beach 2012 haha.

Så till Eivors Spalt: 11:00 Lokal tid(GMT-4)
Lat:       20 deg 25' N
Long:    72 deg 31' W
Kurs:    104 deg
Fart:     13,1 Knop

Det betyder ett vi är ca 25 Nm NO på Haiti och Dominikanska Replubiken

Vart är vi påväg??

Ja det kan man undra.

Beskeden är varierande minst sagt, igår var vi påväg till St Euastatius för att tanka idag vet vi inte om det fortfarande gärller då chartraren har lite svårt att bestämma sej hur resan skall vara, tror att de tänker komplicerat är bra.

Annars tuffar vi på som vanligt och passerade Key West imorse och har idag en strålande sol från klar himmel vilket inte var fallet igår då det närmast påminde om Nordsjön på hösten med grå himmel och grov sjö.

Har hört ryckten om att sömntjuven skall dyka upp inatt och sno en timme för oss, hmm konstigt att denne filur inte gör detta på dagtid då skulle han varit en mycket uppskattad hjälte istället för en illa omtyckt skurk.

Eivors Spalt: 11:30 lokal tid (GMT -5 timmar)
Lat:       23 deg 49' N
Long:    82 deg 30' W
Kurs:    100 deg
Fart:     14,5 knop

Har inte hittat några dumheter att fotografera inte heller nått sevärt mer än ett gäng delfiner imorse och dessa han rymma innan jag var redo som vanligt.

Battleship U.S.S Texas

Hejsan,

Japp då har jag varit och besökt krigsfartyget Texas, det var väl värt mödan att ta sej dit. Tyvärr så var vi inte där förrän vid 16-tiden och de stängde vid 17-tiden, men vi utnyttjade tiden väl och for omkring överallt utom i maskinrummet där det var stängt för dagen. Vid leverans så var hon koleldad men byggdes om till diesel drift(pannor) 1925.
Man blir ganska imponerad av fartyget för det fanns allt ombord med tanke på att hon faktiskt tjänstgjorde redan under 1:a världskriget. Hon är det enda bevarade fartyg som tjänstgjort under båda världskrigen.
Det var en väldigt massa eldkraft kan man säga och dessa pekade åt alla möjliga håll så det var nog jobbigt för lede fi att hålla sej undan.

Lite Info:
Fart: 20,4 knop
Besättning: 1645
Togs ur drift: 21 April 1948

Efter turistandet så promenerade vi bort till Monument In och åt middag, det blev grillade räkor.

Nedan är ett axplock(inte Eivor) av de foton jag tog ombord, det blev hela 147 st.

Mycke kanoner är det

Sedd från fördäck, här ser man att det sitter rejäla ankarstoppar och 14" kanonerna samt några amerikanre som oxå var på studiebesök

Så här såg det ut för han som styrde

Humidity Box för Cigarerna kanske kubanska vad vet jag

Punch Bowl, det verkar inte ha lidit någon större nöd på Officerarna i alla fall, verkar som om det fanns tid över till annat än att kriga oxå.

Snygga kojer!! sådana här kojer var det lite överallt på fartyget, i corridorer och i vart enda skrymsle som var tillgängligt, blir väl så med över 1600 man i besättningen.

Hos Barberarn

Hos Tandläkaren

Hit fick man gå om man varit iland och ja ni förstår och det blev lite fel, den som inte passerade här fick då nyttja rödmålade toaletter.