Sista inlägget 2010

Nästa gång jag skriver på denna sida så är det 2011.

Då har vi äntligen lämnat Rio de Janeiro bakom oss och stävar norrut mot St Eustatius där vi skall pumpa iland vår last. Vädret idag har blivit lite sämmre typiskt när besättningen skall ut på ännu en golfrunda, men det kostar att ligga på topp.

Ja som alla förtått så firar vi nyår även här dock inte med samma fart som hemma, det blir inga raketer men vi skall ha årets sista BBQ där ännu en lite gris skall snurras på ett spett, undras hur många grisar det finns i frysen??

Eivors Spalt: 08:00 lokal tid (GMT -2 timmar)

Lat:       18  52' S
Long:    37  22' W
Fart:     13,5 knop
Kurs:    29 grader



Återkommer nästa år med bilder på golfen och på vårt nyårsfirande

GOTT NYTT ÅR på er allihopa.

Uppdatering av läget


Ja då ligger vi till kaj i Rio de Janeiro, men det är ungefär som att ligga till ankars och kanske ännu längre in till stan. Kajen här är en kaj som ligger ligger mitt i vattnet utan anslutning med fastlandet förutom alla rör och elände som går iland.

 Idag skall/har vi tanka lite olja i fartyget, det är spännande att kommunicera med landgubbarna för språket är ett härligt samisurium av ord som ingen kan förstå haha.

Senaste ryktet är att vi skall lämna här imorgon för St Eustatius, det menas att nyår blir till sjöss och det skall bli skönt att komma iväg efter en vecka till ankars så allt blir normalt igen.

Resan upp till St Eustatius tar ca 10 dagar, återkommer under resans gång om hur det går för oss. 

Ha det Gött


Så här ser kajen ut


Kajen sedd akterut, det är med dessa båtar man får ta sej iland om vill det.


Idag hittade min ersättre 1996, mannen på bilden mönstrade på M/T Flamenco som motorman i Juni 1996, det var då jag lämnade.


Då var Julen avklarad.

Det blev en lyckade tillställning, regnet slutade falla och solen tittade fram, dett medförde att det var närmast bastuvärme när vi satt och åt men vad gör det när det fanns kylda drycker.
Julbordet innehöll det mesta och smakade väl. Tomte temat fortsatt och nådde sin kulmen under kvällen, jag hoppas och tror att dessa tomtar lämnat fartyget inatt så lugnet kan lägra sej över fartyget igen.

Förövrigt ligger vi fortfarande kvar till ankars i Rio, senaste ryktet är att vi skall gå till kaj imotgon eftermiddag, om så är fallet så kommer vi iväg innan nyår och så kan vi spurta upp mot St Eustatius där jag förhoppningsvis lämnar fartyget för denna gång och åka hem till snön, isen och snöskyffeln.

Tycker att det är passande att ligga här så vi kan se Jesus statyn på hans fördelsedag! några ur besättningen har idag åkt för att hälsa på han.

 

Lägger upp lite bilder från julafton

 

God Fortsättning på er allihopa,


Julfint i kontrollrummet, tycker att denne konstnär har viss talang eller?????


Svinigt, jag kallar detta fot för attletic pig, här hänger han och väntar på att bli grillad


Dett foto talar väl för sej själv, konstigt att denne tomte inte har luva


Julmaten, observera ena motormannen i hörnet och hans snygga T-shirt, denna är inhandlad i Houston


Alla tomtar samlade för att inmundiga julematen


Mer Jul vi vill ha.......

Det är inte klokt vad man hittar grejer när man letar, kanske är dessa Tomtar på fartyget åter runt Hmmm, ja man kan faktiskt börja undra.
Vi ligger kvar på precis samma ställe som igår enda skillnaden är väl att det regnar och det är lite svalare, men vi får hoppas på bättre väder på julafton och det är imorgon.

Så jag lägger upp lite mera foton på tomtar som jag hittat ombord på fartyget,
jag vill oxå nämna att ALLA som är med på BILDERNA har gett sitt TILLSTÅND för användade, nja inte grisen som vi grillade men jag tror inte den brydde sej om jag tillåts gissa.

Så håll tillgodo och en riktig
GOD JUL på er mina trogna läsare.


Rostknackar tomte, denne tomte har även friserat undertecknad


Slipar tomten tyvärr regnade det idag så målar tomten vart aldrig synlig


Kock tomten, på bilden rör han till det (såsen alltså)


Elektrisk tomte, inte en sånn med sladd utan en sånn som lagar sladdar mm


Incierator tomten, han eldar mest hela dagarna


Mekansik tomte, denna tomte går varken på batter i eller uppskruvad fjäder utan är en mekaniker tomte

Nu Är Det Nära

Hejsan

Nu ligger vi ankrade utanför Rio eller snarare innaför Rio, körde förbi Jesus och gänget igår när snek sockertoppan. Men vi låg utanför igår!!

Men när vi skall till kaj står nog skrevet i stjärnorna så det vet nog inte ens vår skapare, annars har vi det bra solen skiner och det är en behaglig temperatur, och sill har jaghört ryktas finns ombord.

Idag smög jag omkring som en Tapatios Bingo Romér, tänkte att tomtarna brukar ju smyga omkring så här före jul och kolla så att man sköter sej, annasr blir det inga klappar. I år verkar det bli dåligt med klappar tur att man inhandla en själv i US innan vi drog söderut, nog om det.
När jag som minst anade vad som skulle upptäckas så hittade jag detta(se bilderna), inte viste jag att tomtar reser i flock.



Tomtar på loftet


Spejande Tomtar


Sevsat Support

Julpynt

Ja då har vi lämnat Paranagua åt sitt öde och stävar vidare mot Rio, 03:00 ringde telefonen att det var dags att bege sej ner i maskinrummet för avgång.
Så nu är jag uppe på kontoret igen och har lite spare time innan frukost och då tänkte jag skriva några rader, vilket jag nu gjort.

Igår eftermiddag så julpyntade Oleg och jag litegranna i dagrummet, men innan dess hade jag satt fart i min hytt, kan meddela att i crew dayroom så stog granen redan i oktober haha. I alla fall så tänkte jag nu dela med mej av bilderna på detta pynt.

Eivors Spalt: (06:30 lokal tid GMT -2 timmar)

Lat:        25deg  30' S
Long:     47deg  59' W
Fart:      14,5 knop




En liten ljusling som jag satte upp i hytten, saknar dock en julstjärna men det kanske dyker upp ett annat år, ljusslingan är förövrigt inhandlad på Walmart 2008


Arrvingar, julduk och en liten fin gran, man kan ju hoppas på bra väder annars så kommer nog granen att vara någon annanstans. Den som tittar noga ser ytterligare en juldetalj.


Så här blev dagrummet, lite stämningfullt kanske.


Oleg

Kvar I Paranagua

Jo som överskriften säger så ligger vi kvar här ännu, men det händer årminstånne något nu = det kommer in last i båten så senaste ryktet säger avgång inatt. Detta är föga förvånande då 75% av alla ankomster/avgångar sker på nätterna, undrar när man skall få vara en del av de andra 25%.

Idag sysslar jag med julpyntning av min hytt allt för att försöka få lite stämning men det är svårt, men lite ljus och så gör ändå att man vet att tomten är i antågande, dock tror jag inte han kommer hit eftersom ingen vet vart vi bifinner oss på självaste julafton.

Till Eivor; samma pos som senaste inlägget.

Skall lägga upp lite julfoton när vi även försökt piffa upp vårt dagrum lite.

hej hej

Paranagua

Hej hopp

Då var vi till kaj i Paranagua, nja igentligen var vi här redan igår morse 05:30 efter en hel natt imaskinrummet, detta pga att terminalen ändrade sej och bestämde sej för att ta in oss när vi börjat tvätta ankaret så det blev en av de kortaste ankringar jag varit med om, hela 30minuter låg vi och guppade. Här vet vi i skrivandets stund hur länge vi blir kvar pga olika orsaker som vi inte kan råda över, men det finns de som är glada för detta för att då finns det tid att gå iland och frotera sej med ortsbefolkningen.

Resan ner hit var som att åka berg och dalbana de sista 2 dagarna, men man har lärt sej av sina misstag så denna gången var det bara lätt städning av kontoret och inte som ivåras då det var total kaos.

Vädret här lämnar mycket i övrigt att önska regn och tunga moln och runt 20 grader, inte allt för ovanlig väder om man tänker på sommarvädret i Göteborg.

Eivors Spalt:
Lat:        25 deg 30' S
Long:     48 deg 32' W
Fart:        0 Knop
Lasting:   Sporadisk

lev väl, lägger upp lite foton om hur det ser ut runt fartyget just nu.


Tunga regnmoln och en mast på ett annat fartyg


Vy akterut


Vy mot land, tycks vara en kyrka i förgrunden men jag undrar om det är vanliga nunnor där??

Läges Rapprt

Ja då var det Lucia och Julstämningen börjar ta vid eller inte.
Det kom ingen lucia och lussade imorse heller inte några lusebullar, det ryktas dock att vår överstyrman skall baka bullar till 3 fikat, så man får väl hålla tummarna.
Annars så rullar vi på här söderut med en strålande sol på himlen.

Det blir inga fotografier idag då jag inte hittat något att fota, inte en val i sikte men det kan ju bero på att valet är över hmm.

Eivors Spalt: 12:00 lokal tid idag (-2 timmar från GMT)

Lat: 17 deg 44' S
Long: 36 deg 44' W
Fart: 14,9 knop

Då var det snart dags igen!

Japp så är det, skall alldeles strax kila ner i motorrummet igen för att denna gång gå till kaj i Sao Luis.

Nu höll jag på att skriva att vi legat här till ankars i 2 dagar, men det är inte hela sanningen, först kvällen när man precis lagt sej på soffan för att kolla in en film(kommer inte ihåg vilken) då kommer kapten och säger att jag får kila ner och starta för då draggade vi, sen igår när man gick och försökte planera lite jobb så kommer 2:e styrman ner rusandes från bryggan och ylar om skadade i maskin, fan där hade inte Ben Johnson dopad eller inte haft en chans det kan jag lova, for som löpeld ner och mötte en blodig matros och det var ingen rolig syn. I alla fall så togs beslut om att vi skulle gå in och lämna killen vid lots stationen så det var bara att sätta fart på mikmak:arna och iväg for vi. Denna utflykt tog oss 4,5 timmar men som jag sa till jourhavande maskinist, vad har vi att göra som är roligare än det här en söndags eftermiddag haha,
Idag har vi fått besked att det är OK med killen och att han behöver vila i några dagar sen är han fit igen, det var goda nyheter.

Inte bara i moll, fick ett mejl från en förtvivlad far igår som undrade om hans son var normal, hmm genetiskt sett tror jag detta är omöjligt pga föräldrarna men vår herre kanske har planer för denne lille pojk så förhoppningsvis får vi ett positivt reultat i framtiden. Nämnde fader bifogade även ett foto på sonen iklädd tomteskägg och solglasögon, kanske vill han ha det bästa av allt, sommar och jul på en och samma gång vem vet vad som rör sej i kablaget på denna lila varelse.
I mitt svar så nämnde jag att min son kanske kan bistå med lite tips till pojken för att denna skall uppträda mer normalt. Har inte ännu fått svar från fadern men skulle gissa att han nappar på mitt tips.

tack för idag


Nja är han normal eller inte?? synpunker välkommnas så jag kan hjälpa pojekn innan det blir försent haha


Blir man förvånad??

Hej igen

Vi sliter vidare i våra dagliga göror ut på havet, solen skiner och det är varmt som en bastu i maskinrummet(tur man inte behöver vara där hela tiden). Så idag tog jag mej en liten promenad på däck på inrådan av vår elektriker som påstod att det fanns nått extremt intressant att se förut. Ta med kameran sa han, sagt och gjort jag skrittade fram likt en hind till backen för att upptäcka det intressanta nja det var inga delfiner denna gång.

Som ni ser på fotgrafiet längre ner så kan man lösa problem på olika sätt, detta tycker jag dock inte är det bästa och inte f.n är det speciellt roligt att titta på heller haha. Tror inte ens att det går att dölja med färg!!
Svaret på överskriften måste tyvärr bli Nej!!

Eivors Spalt:
Om du läser detta 4/12 så har vi eller skall snart parkera utanför Sao Luiz i Brasilien och har vi parkerat så är farten 0 knop, Long och Lat kan jag inte i huvet men det kan komma i en senare utgåva av denna superblogg.

Kul att nu alla vet vad Emblas favo ord betyder

 Ha de Gött alla trogna läsare



No Comments


RSS 2.0