Next stop Landvetter

Nja det är väl inte hela sanningen, skall mellanlanda i Houston och Amsterdam oxå.
Men nu är man i alla fall påväg hem till Styrsö, men det är man väl i och för sej redan när man åker iväg.
Har tillbringat natten på Holliday In i Brownsville, igår var vi på shopping runda men vi fann inte vad vi sökte, men jag fick tag på ett par fräcka fotbolls skor till Fabian.

Nu skall jag bara packa ner datorn innan vi blir skeppade ut till flygplatsen. Oj höll på att glömma en sak, har ju nämnt Don Johnson innan men här kommer mera breaking news om Brownsville. Kris Kristofferson är tydligen född i denna gudsförjätna håla.

hej hej


Ankrade


Hej då var vi framme i Brownsville men har inga besked om, när och hur vi skall gå till kaj. Den lokale agenten(ej att förväxlas med 007) har inte lyckats få tag på nån båt som kan köra ut våra avlösare samt ta oss andra iland. Hoppet är det sista som överger människan så nu hoppas vi på att han löser detta tills imorgon, våra biljetter är redan ombokade till tisdag och det är 3:e biljetten så kanske 3:e gången gillt.

Vi ligger ankrade 5 NM utanför Padre Iland så vi kan se när dom åker fallskärm efter båt och sånna kuliga grejer, hade hellre gjort det än att sitta här och vänta, detta är 3:e sommaren av 3 möjliga som jag lyckas få jobba hela Juni och Juli kanske min tid kommer nångång att få vara hemma med min familj under sommarlovet, det hade kännts bättre än att veriviga lov sitta här ute.

Nog gnällt om detta som jag i skrivandets stund inte kan påverka. Positiva nyheter har oxå dykt upp som att min störste blogg läsare Gaztons pappa fixat till Sonic så att när jag ommer hem blir att åka lite båt i skärgården (om inte isen lagt sej redan då haha).


Padre Island, dett är en lite reosort i Brownsville, det är bara hotell och sånt.
Här kan man gå på Delfin safari och även Sköldpadde safari (detta har jag äst på internet en annan gång när jag mönstrade på här Juni 2008)

Nära nu

Hejsan.

Ja nu verkar det som om det verkligen är Brownsville som gäller men Mexarna har inte gått och lagt sej ännu, det är fortfarande fredag eftermiddag och då vet alla vad som kan hända när grbbarna börjar smutta på Tequilan. Ja här tar man inte ut något i förskott. Om nu allt stämmer så är planen att droppa ankaret mellan 8 och 9 imorgon kväll, sen är det väntan som gäller, indikationer säger att båten skall gå till kaj i slutet av nästa vecka, så nu håller vi tummarna på att vädret är fint i Brownsville så att det går att lösa på redden annars hinner man göra ännu ett månads slut innan man kommer hem.

Eivors spalt: Klockan 13:50 lokal tid

Pos: N 25 13'
       W 90 27'
Fart: 7,7 knop
Kurs: 276 grader (nästan rakt västerut)
Distans kvar: 632,6 NM
Den snabbe mattematikern tänker nog att nu ljuger han, för med 7,7 knop tar det 47 timmar dit och då stämmer inte vad jag skrivit lite högre upp, men lugn mina vänner vi har en MaK till att skrammla med så det skall nog bli som det är tänkt.

Har inte tagit några intressanta foton de senaste dagarna så ni får hålla tillgodo med det jag skriver.

On Route

Jaha då var vi påväg igen,

Verkar som om nästa hamn blir Brownsville, i danna stad föddes Don Johnson känd från Miami Vice. Miami ja där passerar vi snart nu skulle jag tro, har inte varit upp på bryggeriet och kollat men min magkännska säger så.
I och med den senaste informationen så hoppar jag över Eivors spalt idag.

Hur som helst så håller vi tummarna nu att detta sista besked inte ändrar sej utan att det verkligen blir så, om nu allt går som det är tänkt så drömmer jag om att landa på Landvetter International Airport 27/7 nångång i kvällningen.

hej hej

Driver vidare

Tror nästan nån driver med oss nu!!

Status är samma som senaste inlägget, dock är det liten skillnad fart just nu är 1 knop.
Senare idag så får vi starta upp och köra tillbaka nån timma för att sedan driva tillbaks till där vi är nu, denna övning har gjorts de senaste dagarna, skulle var kul med att köra lite längre för då vet vi att vi är påväg nånstans.

hej hej

På Driven

Hejsan

Nu är vi på driven och har varit så sedan 17:30 igår kväll, 17:00 fick vi besked att vi skulle stoppa och driva tills nya order kommer, alla som är eller har varit till sjöss vet vad det innebär att få ett sådant besked en fredag eftermiddag. Lite forskning har gjorts i ämnet och de besked vi får är inga besked hmm, men ett besked är ett besked. Tydligen är det så att det är fullt i Tuxpan och har inte plats för vår last, detta innebär att vi kommer gå någon annanstans med vår soppa.

Så jag kan med nästan 100% säkerhet säga att jag inte är hemma innan helgen, detta känns som ett hårt slag i de nedre regionerna då det är 3:e sommaren jag får vara ute sedan jag började i nuvarande bolag, men skit händer alltid ynd att en annan står där som ett fån när det händer.

Eivors Spalt:
Idag behöver jag inte ge er en position mer än att vi ligger och driver mellan Freeport(Bahamas) och Fort Lauderdale. Hastighet just nu 0,4 knop.

Ha de gött å händerna på täcket.

Land O'hoy(Eivors Spalt)

Man säger att en bild är mer än tusen ord, så håll tillgodo. Fick tyvärr inte med positionen men den kan man få gissa idag tycker jag.

Bilderna är från 09:30 imorse(lokal tid)


En bild från Ecdis skärmen Ecdis = electronic chart display information system


GPS här tog jag kort på fel GPS skulle haft den med positionen istället men detta duger tror jag
GPS = Global Position System


Och en bild på land oxå, i förgrunden ser ni nått gammalt fartyg påväg ut på Altanen


En glad elektriker(Oleg) som jag just hjälpt skruva ner en vindrutetorkare på 4meter



Ljuset i Tunneln

Hejsan

Tänkte se om jag fick ihop några rader och berätta historier ur det verkliga livet.
Vi kan börja med det som jag i fortsättningen kommer att kalla Eivors Spalt.

Evivors Spalt:
08:00
Fart: 13,5 knop (snittfart)
Kurs: 247 deg   (West SW)
Pos: N 27 56'
       W 71 12'

Så då var det avklarat känns bra att kunna ge sån information tycker jag, kanske det även känns bättre för dom som undrar var jag är någonstans.
Just det var är vi?? Imorgon mellan 09-10 på förmiddagen går vi in i North East Providence Channel, detta är en farled vid Bahamas öarna.

För att återknyta till titeln så är det så att om Gud är god och en smula tur så är vi framme vid ankar platsen utanför Tuxpan tidig morgon 20/7, sen är allt som behövs att min avlösare kommer ombord så jag kan lämna skutan för den här gången och kanske testa nån Tequila.

Kan oxå meddela att jag ser fram imot att se Gazton viftandes med flaggor på Styrsö Bratten när jag kliver av Fröja eller vad det nu kan bli för farkost som tar mej dit.
Jag hoppas oxå att mina arrvingar möter upp kanske redan på Landvetter International Airport.


Läges Rapport

Hejsan,

Nu var det en stund sedan jag skrev nånting och ärligt talat så finns det inte så mycket att skriva om.
Men nu är det måndag och vi tar nya friska tag för en ny vecka och nya utmaningar. Helgen som varit har gått i ballast pumpen och turbinens tecken så det blev inte mycket till söndags vila för trupperna, men skit händer och det är bara att ta tag i detta och ta vilan när tillfälle ges.

Vädermässigt så är det just nu kanon en svag vind in på BB's låring och ett litet skönt vaggande, kan förstå att små barn gillar att bli vaggade typ så, det är liksom sövande.
Position 10:00. 33 02' N  57 05' W Fart vid tillfället 9,8 knop och Kurs 247deg.

Har nu börjat fundera på hemresan som om allt går väl kommer att gå av stapeln 21/7, detta ger en ankomst på Landvetter 22/7 nångång.

Ute i det blå


Konstigt detta med väder, normalt skall ju vädret bli bättre ju längre söderut man kommer, men så är inte fallet just nu. Vi har och har haft en härlig dyning snett in på SB's bog som gör att vi vaggar oss fram ibland lite mer än bara vaggning.
Igår var det åtminstånne soligt men idag lyser solen med sin frånvaro i vår grå vardag.

För att svara Gazton, hoppas du håller din far igång.


Så här såg det ut idag på morgonen

Tuxpan nästa

Hej igen, då var man tillbaka i rymden

Vi lämnade Amsterdam på fredags kvällen vid 21-tiden, så nu är vi äntligen påväg söderut. Går allt som det ska så skall vi parkera utanför Tuxpan 20/7 07:00 enligt vår bryggpersonal.

Skall försöka sammanfatta min vistelse i Amsterdam så gott det går.
Direkt efter ankomst vid 01:00 dök ena bunkerbåten upp med nått han kallade för HFO, det får vi allt se när vi får svaren från våra prover vad detta nu var förnågot. Denna gubbe låg längs sidan till runt 04:00 till terminalens stora förtret, det är nämligen förbjudet att tanka HFO samtidigt som man lastar, lite märkliga regler för det går bra att tanka diesel och pumpa iland sludge under last operation. Sedan på förmiddagen kom sludgebåt och dieselbåt.
Sedan väntade man på båten som skulle leverera smörjolja, då meddelas det att den kommer under dagtid efter avslutad lastning, den dök upp 01:30 i ett stopp i lastningen, konstigt dygn här får jag säga, ännu en gång var terminalen upphetsad över att det låg en båt på utidan och pumpade.

Vi fick oxåombord reservdela och proviant, bla nya tvättmaskiner till vår tvättstuga där båda maskinerna rasat när jag kom ombord, nu givk det ju att tvätta i den stora tvättstugan där nere, så jag har kunnat ha rena kallingar, värre var det nog för vår elektriker som sa till sin kollega när han undrade, laundry ah no problem for me( kan säga att det märktes oxå)

Jag hann oxå iland och gick runt och kollade skyltfönster, kanske det slank ner nån bernstens färgad dryck oxå. Kan meddela att den bernstens färgade drycken är dyr som f.n i Amsterdam, när vi gick runt där och kollade prieser på denna dryck så varierade det mellan 5 - 7,5 EUR, det är ju dyrare än hemma, dom kör samma trick som i Sverige de ställen som hade lägre pris hade oxå mindre glas.

Igår hade vi lite tur(det kan vi behöva), fick först se Tyskland krossa Argentina och sedan under kvällen även Spanien besegra Paraguay. Tysklands matchen var helt otrolig, spelar dom så kommer dom nog ta Guld i år. Spaninen såg därimot lite trevande ut, mycke boll men skapade igentligen inte mycket, men ändå får väl vi vara nöjda med att det är 3 Europeiska lag klara för Semi. Efter vad jag sett så här långt tippar jag Tyskland-Holland i final, men jag har haft fel förr.

Med risk för upprepning så lägger jag upp lite foton.


Detta foto handlar inte om hur fint väder det är, tittar man längs horisont linjen så förstår man varför det är ett svavel kontrollerat område i Europa.


Champinon Star ex Fandango, ett före detta Laurin ägt fartyg, här liggandes på Oiltanking terminalen i Amsterdam


White Cliffs of Dover, påväg söderut = på vår BB's sida.


Vår numera helt fungerande tvättstuga



RSS 2.0