Battleship U.S.S Texas

Hejsan,

Japp då har jag varit och besökt krigsfartyget Texas, det var väl värt mödan att ta sej dit. Tyvärr så var vi inte där förrän vid 16-tiden och de stängde vid 17-tiden, men vi utnyttjade tiden väl och for omkring överallt utom i maskinrummet där det var stängt för dagen. Vid leverans så var hon koleldad men byggdes om till diesel drift(pannor) 1925.
Man blir ganska imponerad av fartyget för det fanns allt ombord med tanke på att hon faktiskt tjänstgjorde redan under 1:a världskriget. Hon är det enda bevarade fartyg som tjänstgjort under båda världskrigen.
Det var en väldigt massa eldkraft kan man säga och dessa pekade åt alla möjliga håll så det var nog jobbigt för lede fi att hålla sej undan.

Lite Info:
Hon är byggd på Newport News Shipbuilding and Drydock Co, VA
Kölsträckt: 17 April 1911
Sjösatt: 18 Maj 1912
Togs i drift: 12 Mars 1914
Längd: 573’ ca 170 meter
Bredd: 106’ 7,5” ca 32 meter
Höjd: 131’ 7,5” ca 40 meter, från vattenlinje till toppen av radarmasten
Fart: 20,4 knop
Besättning: 1645
Togs ur drift: 21 April 1948

Efter turistandet så promenerade vi bort till Monument In och åt middag, det blev grillade räkor.

Nedan är ett axplock(inte Eivor) av de foton jag tog ombord, det blev hela 147 st.


Mycke kanoner är det


Sedd från fördäck, här ser man att det sitter rejäla ankarstoppar och 14" kanonerna samt några amerikanre som oxå var på studiebesök


Så här såg det ut för han som styrde


Humidity Box för Cigarerna kanske kubanska vad vet jag


Punch Bowl, det verkar inte ha lidit någon större nöd på Officerarna i alla fall, verkar som om det fanns tid över till annat än att kriga oxå.


Snygga kojer!! sådana här kojer var det lite överallt på fartyget, i corridorer och i vart enda skrymsle som var tillgängligt, blir väl så med över 1600 man i besättningen.


Hos Barberarn


Hos Tandläkaren


Hit fick man gå om man varit iland och ja ni förstår och det blev lite fel, den som inte passerade här fick då nyttja rödmålade toaletter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0