Turism

Ja då var jag tillbaka i etern och även på Styrsö.

Helgen tillbringades i Karlskrona där mina barn bor, ja igenteligen bor dom på Sturkö.
På lördagen var vi i Växsjö och badade på äventyrsbad, detta var skitkul ruschkanor och strömmar att fara omkring i, det var heller inte så mycket folk när vi kom dit så då han man med det mesta utan att köa.
Påväg tillbaka till Karlskrona så somnade alla resenärer utan chauffören och tur var väl det för vi mötte folk på vägen som hade svårt för höger och vänster samt att se sej för innan man kör ut på vägen, tror att det var åtminstånne 3 incidenter under de 80 minuter som denna resa tog, hmm hur är det det ubildningen i trafik kunskap i det sydöstra hörnet av vårt avlånga land.
Väl framme så började Fabian prata om Rosenbom, Karl XI och nån träkyrka som är byggd av ryska fångar för detta läser han om i skolan, sagt och gjort så vi tog en turist runda i stan. Under denna runda så hittade vi även Erik Dahlberg som grundade denna anrika örlogsstad.
Skall tillägga att vi oxå han med en Bowlingrunda, kanske skall berätta hur. I K-krona verkar allt stänga klockan 16:00 på lördagar!! i alla fall så blev Heléna och jag sugna på en kopp kaffe under allt turistande, då ylade vår Guide och historie professor att han såg ett bowlingkafé, kanon tvärnit och handbromsladd in på första bästa parkering. In på kafét bar det av, väl inne så möts vi av meddelandet att kafét är stängt men det går bra att bowla, behöver kanske inte skriva om vem som vann men han kommer snart att vara rikskändis genom TV.

INFORMATION:
Har tidiagre skrivit att Landång 3 skall sändas 20:00 22/4 i SVT 1, men ni som sett trailern kanske redan har sett att jag uppgivit fel tid så RÄTT TID ÄR 20:30(men jag fick ju dag och kanal rätt 2 av 3 är rätt OK)


Simma Lugnt



Heléna och Fabian skänker en slant till Rosenbom.

Rosenbom var Polis då det begav sej, han gick runt och tiggde pengar för att kunna försörja sin familj bestående av 7 barn.



Lite information om Rosenbom



Träkyrkan som är byggd av ryska fångar, det skall även vara den största träkyrkan i Sverige allt enligt historie professor Fabian. Kan även se Fabian och Rosenbom i förgrunden.



Erik Dahlberg
Skall enligt inscriptionen vara grundaren av K-krona, detta kom lite som en överaskning för mej då jag trodde att det var en Kung, för på stortorget står ju Karl XI och spänner musklerna. Tänk vad får veta bara av att vara nyfiken, men kanske har jag fel!!



Karl XI kommentarer överflödiga



Vägvisare
Kan avslöja att jag hade fel angående riktningarna enlig denna skylt, kanske kaptenen på U137 led av samma sak när han stransatte sin U-båt utanför Senoren. En fundering jag fick var kanske att denna skylt kom uppe efter den händelsen för att vägleda våra vänner i öst??



Slutligen 2 goa gubbar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0